dijous, 29 de setembre del 2011

Apadrinatge lector 1r-6è



A l’escola anomenem padrins o padrines als nens i nenes més grans que apadrinen a companys de l’escola més petits que ells per fer una estoneta de lectura compartida (expliquen, llegeixen i ensenyen contes i llibres).

Els nens i nenes de 6è apadrinen els nens i nenes de 1r. Cal deixar clar que els padrins i padrines no ensenyen a llegir, sinó que motiven i serveixen com a models de lectura als nens i nenes que estan en el procés d’aprenentatge de la lectura.
Abans d’iniciar l’activitat s’ha de tenir en compte que cada infant ha de tenir el mateix padrí o padrina al llarg del curs per tal de potenciar una relació personal i afectiva entre ells dos. És important tenir en compte algunes característiques personals, tant dels fillols com dels padrins, per evitar possibles conflictes.

L’activitat s’inicia explicant als alumnes més grans i també als més petits que es farà aquesta activitat, explicant-los en què consistirà, com s’organitzarà i quines són les pautes i consignes a seguir durant l’estona de lectura. De seguida, es genera una curiositat i unes ganes de conèixer el seu fillol o fillola ( i a la inversa) abans que s’iniciï l’apadrinatge lector.
Dies abans d’iniciar l’activitat es troben els fillols, filloles, padrins i padrines per fer les presentacions i per saber quines seran les parelles lectores.
El dia escollit, els més petits trien el llibre de la biblioteca que volen que el padrí o padrina els llegeixi. Després el grans l’expliquen, l’ensenyen, el llegeixen o fan llegir el seu fillol o fillola durant uns quinze minuts. I quan acaben s’acomiaden fins a la setmana vinent.

Les escoles que porten anys realitzant aquesta activitat han valorat que:

  1. es dóna un valor afegit a la lectura, perquè va acompanyada d’una relació personal,
  2. s’assegura la regularitat de llegir,
  3. s’educa en el respecte com a persones entre companys i companyes de diferents edats, tenint en compte les diferències pròpies de l’edat i les peculiaritats de cadascú,
  4. s’accepta la diversitat. No tots els fillols i filloles ni tots els padrins i padrines són simpàtics, macos, carinyosos,... però ni l’un ni l’altre s’escullen i cal acceptar el que t’ha tocat.
  5. s’assumeix un compromís i una responsabilitat de mantenir fins al final de curs; no es pot defraudar el fillol o fillola.
  6. la feina es pren seriosament. Encara que vinguin enjogassats, saben ser responsables i els sembla que en part depèn d’ells el progrés del seu fillol o fillola en la lectura.
  7. fa créixer l’autoestima. Els nens i nenes més grans que no tenen un bon concepte d’ells mateixos i creuen que no seran capaços de fer-ho bé, se n’adonen que poden ajudar les criatures més petites tan bé o més que els altres.
  8. el fet de relacionar-se amb nens de menys edat els fa adonar de coses que ja havien deixat enrere, els fa reviure records i els fa sentir grans.

Esperem que l’experiència a la nostra escola sigui tan profitosa com ha estat en d’altres i que serveixi per constatar el que ja pensem com a escola: que els aprenentatges sorgits de la relació entre els mateixos infants són més efectius que moltes intervencions de la persona adulta.

I també que els alumnes més menuts de l’escola quan siguin grans vulguin ser... padrins i padrines de lectura!

3 comentaris:

Anònim ha dit...

hola!! david soi el alex gomez de sexto a mi me a gustado ir una vez al mes a enseñar a leer a los de primero espero que lean bien i que sigan así.

Anònim ha dit...

hola profe soy la gema,y me encanta poder enseñar a leer a los niños de primero porque pienso que tienen que leer bien ,estoy muy contenta con el niño que me ha tocado espero que consigan poder leer bien

Anònim ha dit...

hola profe,soy la gemma y me encanta este projecto de enseñar a los niños pequeños a leer, espero que consigan leer muy bien .